close
search
צור קשר
close

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם :

    רוצה לקבוע פגישה? אבל בזמן שנוח לך? בחר ביומן תאריך ושעה שנוחה לכך ופנויה ביומן שלי

    לתיאום פגישה ביומן

    כל מה שצריך לדעת על הסכם ממון

    מה זה הסכם ממון?

    הסכם ממון הינו מסמך משפטי, אשר הגדרתו מצויה בחוק יחסי ממון. על פי ההגדרה, המצויה בסעיף 1 לחוק, מדובר על "הסכם בין בני זוג המסדיר יחסי הממון שביניהם". משכך, כפי שניתן להבין, מדובר על הסכם אשר מאגד את הסדרת חלוקת הרכוש, במידה ובני הזוג יחליטו לפרק את החבילה.

    כפי שנגלה בהמשך המאמר, במקרים רבים נעדיף ליצור וודאות מראש ולא להותיר את ההחלטה בידי ביהמ"ש אלא לקבע זאת מראש.

    למה הסכם ממון חשוב?

    כאמור, ניתן לחשוב כי אם לכאורה חוק יחסי ממון ה"יבש" קובע חלוקה שווה בשווה בין הצדדים במקרה של פרידה אזי אולי אין צורך בעריכת הסכם וניתן להפקיד את אחריות חלוקת הרכוש גם בידי בית המשפט. אולם, לא תמיד הדבר מתיישב עם הרצון של הצדדים, או לפחות של אחד מהצדדים. הסיבה העיקרית לכך היא המדיניות בה דוגל בית המשפט, לעניין חלוקת הרכוש ופסיקות בתי המשפט שבמקרים מסוימים לא פוסקים לפי "החוק היבש" אלא לפי המקרה הספציפי ונסיבותיו וכאן גם טמונה הסכנה.

    הסדר החלוקה – איזון משאבים

    קביעה נוספת המגיעה לאור חוק יחסי ממון היא הסדר איזון המשאבים. על פי הסדר האמור, ככל שהצדדים לא ערכו הסכם ממון, כלל הרכוש המשותף של בני הזוג, למעט נכסים שהגיעו בטרם הנישואין או התקבלו כמתנה או בירושה, וכן גמלאות שונות, יתחלקו באופן שווה בין בני הזוג.

    לעניין זה יש לציין שתי נקודות. ראשית, ניתן, במסגרת איזון המשאבים, לבצע חלוקה שמוגדרת כ"שווה בעין". לדוגמה, באם לבני הזוג שני נכסים, האחד בית בשווי 2 מיליון שקלים, ולצידו חשבון בנק בו 3 מיליון שקלים, ניתן לחלק את הרכוש בשתי דרכים. האחת, חלוקת הבעלות על הבית באופן שווה וחלוקת הכסף, והשנייה, מתן בית המגורים וחצי מיליון שקלים לצד אחד, והיתר, לצד השני.

    איזון המשאבים – לא חל על כולם

    נקודה שנייה עליה יש לעמוד הינה תוקפו של הסדר איזון המשאבים. על פי החוק, ההסדר האמור יחול אך ורק על זוגות אשר נישאו לאחר שנת 1974, וכן על זוגות אשר נישאו כדת וכדין, שכן דיני האישות במדינת ישראל הם בהתאם לדין הדתי, קרי חוק יחסי ממון לא חל על ידועים בציבור או בני זוג שבחרו שלא להינשא ומשכך לזוגות אלו מומלץ מאוד לערוך הסכם ממון לשם הוודאות. אולם, גם בעבור אלו שלא עונים על הקריטריון האמור, יש אפיק חלוקה בבית המשפט.

    הפתרון – חזקת השיתוף

    עוד בטרם נחקק חוק יחסי ממון, יצר בית המשפט העליון את חזקת השיתוף. הכלל המשפטי האמור חל כאשר נמצא כי שני בני זוג, אשר מקיימים אורח חיים זוגי ותקין, ואינם יכולים/רוצים להתחתן, מעוניינים להתגרש או להיפרד.
    על פי החזקה, בהתאם לדין לעניין הסדר איזון המשאבים, כלל הנכסים אשר צברו בני הזוג במהלך חייהם המשותפים, יחולקו בין שניהם. בנוסף, החזקה משמשת לבירור תובענות שונות לעניין נכסים שלא נכנסים תחת הסדר איזון המשאבים. כך, במידה וצד אחד מגיע עם דירת מגורים לתוך הנישואין, זו לא אמורה להיכנס תחת הסדר איזון המשאבים. אולם, באם בני הזוג התגוררו בדירה במשותף משך זמן, גידלו בה ילדים, וככלל, נראה ששימשה את שני בני הזוג כנכס משותף, ייתכן שגם נכס זה ייכנס תחת הסדר האיזון, מכוח חזקת השיתוף.

    מה אפשר לכלול בהסכם ממון?

    ככלל, חתימת הסכם ממון אינה דבר פשוט. מדובר על הגדרת שיעור הרכוש שיקבל כל אחד מהצדדים במעמד פרידה, אך ביצועו בפועל נעשה בטרם כניסה לברית הנישואין ולעיתים אף במהלך חיי הנישואין, ומשכך יש לעמוד על מספר נקודות חשובות.

    למרות שהתשובה האינטואיטיבית היא שאפשר לכלול הכל במסגרת הסכם ממון, ישנם מספר פרמטרים עיקריים, עליהם מומלץ לעמוד בעת חתימת ההסכם:

    • דירת המגורים – מדובר על אחד הנכסים החשובים ביותר בחיי בני הזוג, אם לא החשוב בהם. משכך, ההמלצה העיקרית היא להתחיל עם נושא דירת המגורים, זאת לשם הימנעות ממחלוקות בהמשך.
    • רכוש אחר שניתן בירושה או במתנה – ככל שמי מהצדדים קיבל רכוש בירושה או צפוי לקבל ירושה או מתנה במועד החתימה על ההסכם או לאחריו מומלץ להתייחס לאותו רכוש.
    • זכויות סוציאליות – כיצד יתחלקו הזכויות במקרה של פרידה. האם תהא חלוקה שוויונית בין הצדדים או שמא כל אחד יוותר
    • התייחסות לחברה ואחוזים – ככל ולמי מהצדדים יש חברה בבעלותו- מומלץ להסדיר מראש מה קורה במקרה של פרידה מבחינת שווי מניות וכיוצ"ב.
    • סנקציות שונות – הסכם ההמון נועד ליצור וודאות בהמשך החיים, ובעיקר לעניין המצב הכלכלי לאחר פרידה. אולם, על אף שההסכם נחתם במועד חיובי עבור בני הזוג, ייתכן שבמועד הפרידה אחד מהם יחליט שלא לקיימו. משכך, יש לקבוע גם מהי הסנקציה בגין הפרת ההסכם.

    למי נועד הסכם ממון, וכיצד מאשרים אותו?

    אנשים רבים נוטים לחשוב כי הסכם ממון נועד בעיקר לאמידים. אך בידיהם טעות. ישנם לא מעט מקרים שמעוניינים לחתום על הסכם גם כשאין בידם רכוש רב, וזאת במטרה ליצור וודאות לגבי המשטר הרכושי שיחול עליהם שיתוף או הפרדה רכושית. כך גם לגבי הבהרה של ירושות שעל אף שהעניין מסדר במסגרת החוק, במטרה להימנע מפרשות אחרת של ביהמ"ש, מומלץ לפרט את הרכוש גם במסגרת הסכם ממון. נציין כי בעוד בני זוג בטרם נישואין מעוניינים לערוך הסכם ממון, עליהם להביאו לאישור נוטריון או ביהמ"ש לענייני משפחה, חתימת הסכם ממון לאחר כניסה בברית הנישואין היא שונה.

    במקרים אלו, יהא על בני הזוג להגיע לאשר את הסכם ההמון שנכתב בבית המשפט לענייני משפחה בכדי לתת לו תוקף של פסק דין.

    סיכום – הסכם ממון ואנחנו

    כאמור, הסכם ממון נועד להסדיר את המשטר הרכושי שיחול על הצדדים- הסדר איזון המשאבים במטרה לייצר וודאות לצדדים בהמשך היחסים. הסכם הממון, אשר מהווה חוזה חלוקת רכוש, נועד להעניק תחושת הגנה כלכלית להמשך החיים. אתם מוזמנים לפנות אלי, הילה וינטרוב – עורכת דין הסכם ממון בעלת ניסיון, לשם קבלת הסכם ממון הטוב והמקצועי ביותר עבורכם.

    *המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

    form-image

    לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית

      דילוג לתוכן