close
search
צור קשר
close

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם :

    רוצה לקבוע פגישה? אבל בזמן שנוח לך? בחר ביומן תאריך ושעה שנוחה לכך ופנויה ביומן שלי

    לתיאום פגישה ביומן

    מה צריך לדעת לפני שפותחים בהליך גירושין?

    שיעור גירושין בישראל – הסטטיסטיקה לא מחמיאה

    שלא במפתיע, גירושין, במדינת ישראל, מצויים בעלייה מתמדת. לשם המחשה, ניתן לראות כי בעוד לפני 50 שנים, בסביבות שנות ה–70 של המאה ה–20, שיעור התושבים תחת הסטטוס "גרוש" לא עלה על 3%, בשנים האחרונות נצפו אחוזי גרושים אשר מגיעים למספר דו ספרתי.

    בנוסף, על פי תצפיות שנדגמו במהלך שנת 2016, נמצא כי למעלה מ–10% מהזוגות הנשואים בישראל התגרשו תוך פחות מ–15 שנה לאחר יום נישואיהם.

    על אף השכיחות – הליך עם פוטנציאל נפיץ

    על אף שהליך הגירושין אינו זר לנו, עדיין לא מדובר על פעולה של מה בכך. בשל רגישות הנושא, ולאור העובדה כי ההחלטה האמורה מביאה לפירוק הבית, לא פעם גירושין יכולים להביא למצבים לא נעימים, בלשון המעטה.
    מתוך הרצון של כל אחד מהצדדים לעמוד על שלו, ולהוציא את המירב מהמצב, פעמים רבות ייתכנו כעסים בין הצדדים. משכך, ולשם מניעת המצב האמור, מומלץ לבחור עורך דין לענייני גירושין, אשר יוכל להביא להסכם אופטימלי, מבלי להגיע למצב שתואר לעיל.

    הסיבה העיקרית בגינה עליכם לשכור שירותי עורך דין – מרוץ הסמכויות

    המרוץ המדובר, מרוץ הסמכויות, הוא כינוי משפטי מוכר, אשר מגלם בחובו את שקורה בפועל לאחר הגירושין. במדינת ישראל ישנם שני אפיקים לבירור תובענות גירושין והסמכויות הנלוות לכך, דוגמת חלוקת רכוש, משמורת וזמני שהות, הם בית הדין הרבני ובית משפט לענייני משפחה (עד לאחרונה גם חל מרוץ סמכויות בנושא מזונות ילדים- אולם נוכח הפסיקה של העליון בבע"מ 7628-17 (אשר אישרר את הלכת "שרגאי") כעת נושא מזונות הילדים מצוי בסמכותו של ביהמ"ש לענייני משפחה בלבד).

    אז מה קובע החוק?

    על פי ההסדר החקוק כיום, על בן זוג המעוניין להתגרש להגיש תחילה בקשה ליישוב הסכסוך באחת הערכאות לפי בחירתו (בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני). אולם, לאחר התקופה הקבועה בחוק, יכול אותו צד להגיש תביעות במסגרת הליך הגירושין כשאין עליו חובה להגיש באותה ערכאת שיפוט שבה פתח בהליך יישוב סכסוך. כך למשל, ניתן להגיש תביעת רכוש בביה"ד הרבני ואילו תביעת משמורת בביהמ"ש לענייני משפחה ולפצל את ההתדיינות בין 2 ערכאות כחלק מטקטיקה משפטית בהתאם לנסיבות.

    המרוץ אודותיו דובר לעיל הוא מירוץ כפול. ראשית, מי פתח ראשון בהליך יישוב סכסוך? שכן הצד שהגיש את הבקשה ליישוב סכסוך מקבל זכות ראשונים לידיו ומפעיל כלי לחץ על הצד השני להסכים לדרישותיו. אף פעם לא טוב להיות השני. בנוסף, הצד שפתח ראשון בהליך יישוב סכסוך יהא הראשון שזכאי בתום תקופת עיכוב ההליכים להגיש תביעות ולבחור היכן להגיש את התביעות ולנהל את ההליך המשפטי (האם בבית הדין או בבית המשפט לענייני משפחה),. משכך, יש חשיבות רבה לפנייה לעורך דין בהקדם האפשרי, זאת לשם הימנעות ממצב בו אתם מצויים בעמדת נחיתות.

    תחומי העיסוק העיקריים של עורך דין לגירושין

    ככלל, עולם דיני המשפחה הוא רחב ומגוון. תפקידו של עורך הדין בתחום נע החל מכתיבת וחתימת הסכמי ממון, דרך גישור בין בני זוג ועד לכתיבת צוואות ומימוש ירושות. אולם, לעניינינו, להלן מספר מושגי מפתח מעולם הגירושין, אשר יסייעו לכם לנווט בדרך העומדת בפניכם.

    גירושין – כנובע משמו

    במדינת ישראל, נישואין וגירושין נעשים בהתאם לדין הדתי של כל אדם. במידה ומדובר על אדם יהודי, יתנהל ההליך בהתאם לדין הדתי בבתי הדין הרבניים, במידה ומדובר על אדם מוסלמי, בבית הדין השרעי וכו'.

    נציין לעניין זה כי ישנם מצבים בהם בני זוג מחליטים שלא להינשא על פי הדין הדתי (אם משום אינם יכולים או אינם רוצים בכך), ופונים אל עבר הנישואין האזרחיים. אולם, ככל שלא מדובר על פסולי חיתון, הליך הגירושין ייעשה גם הוא בהתאם לדין הדתי (גם כאשר בני הזוג נישאו בנישואים אזרחיים בחו"ל ונרשמו כנשואים במקרה של גירושין ככל ושניהם יהודים ייאלצו לעבור בדלתות בית הדין הרבני. במקרה ומי מהצדדים אינו יהודי, יאלצו לעבור הליך של התרת נישואין בביהמ"ש לענייני משפחה).

    איך מחלקים את הרכוש? – חוק יחסי ממון

    חוק יחסי ממון הינו החוק המסדיר את חלוקת הרכוש בעת הגירושין. על פי הוראות החוק, כל הרכוש המשותף, אותו צברו בני הזוג במהלך נישואיהם, עובר תחת הסדר "איזון משאבים", בו מחויבים כלל בני הזוג אשר נישאו לאחר שנת 1974. כלל האצבע של החוק האמור הוא שהחל ממועד החתונה, ועד למועד הקרע (מועד שמי מהצדדים עזב את הבית או לחלופין מועד שבו מי מהצדדים פתח בבקשה ליישוב סכסוך) שכל הנכסים שצברו בני הזוג יחדיו, או הנכסים שהשתמשו בהם, יחולקו באופן שווה בין השניים.

    נציין לעניין זה כי ישנם מספר נכסים אשר אינם נכללים, כברירת מחדל, תחת הסדר איזון המשאבים. בין הנכסים האמורים ניתן למצוא ירושות במהלך הנישואין, נכסים שהובאו לנישואין מבעוד מועד, ושאינם שירתו את שני בני הזוג, מתנות ועוד.

    ידועים בציבור – לאלו שלא יכולים להינשא

    כאמור לעיל, ישנן אנשים אשר בוחרים שלא להינשא ולחיות יחדיו כידועים בציבור או אשר אינם יכולים להינשא על פי הדין הדתי בישראל, הם פסולי החיתון. בין היתר, ניתן למנות על אלו ממזרים, הן וגרושה והנמנים על קהילת הלהט"ב.

    כל אלו נכנסים להגדרת הידועים בציבור. שאז בוחנים את אורך חייהם של בני הזוג, וככל שנמצא כי אלו מנהלים מערכת יחסים זוגית (גם אם לתקופה קצרה – הפסיקה הכירה בזוג שניהל רק 3 חודשים מערכת יחסים, וגם כאשר אין חבוה כיום להתגורר תחת קורת גג אחת), הליך הפרידה ייעשה בהתאם ל"חזקת השיתוף", אשר מחליפה את הסדר איזון המשאבים שצוין לעיל, החל על בני זוג נשואים.

    אז מה יעשה עבורכם עורך דין לענייני גירושין?

    לצד העובדה שעורך הדין ילווה אתכם לכל אורך הדרך, וידאג למירב עבורכם, ישנן מספר נקודות עיקריות עליהן יש לעמוד בכל הנוגע לדיני המשפחה בישראל, הנוגעים בפרט לעולם הגירושין. להלן מספר נושאי מפתח, אשר יכולים לשפוך מעט אור על העולם החשוך של הגירושין.

    הסכם גירושין – לפרידה נעימה

    לא פעם הצדדים להליך, מתוך רצון לסיים את מערכת היחסים בצורה יפה, בוחרים ליצור הסכם גירושין, לאורו יחולק הרכוש, ייקבעו דמי המזונות, משמורות הילדים וזמני השהות עימם, חינוכם העתידי של הילדים ועוד.
    האינטרס של הצדדים לחתימת הסכם זה, לצד היות ההליך נוח וקל יותר באופן יחסי עבור שני הצדדים, הוא העובדה שחתימת הסכם גירושין היא זולה באופן משמעותי מאשר קיום הליך משפטי. נציין לעניין זה כי לא פעם הצדדים אף פונים למגשר, שכן בתחילה יש פער בין רצונות הצדדים. מעבר לכך, מדובר בהליך מהיר יותר מהליך משפטי וכן חשוב לדעת כי הוודאות גבוהה יותר. כך במסגרת הליך גישור הצדדים שולטים על התוצאה בהסכם לעומת ניהול הליך משפטי שבו אין לדעת מה תהיה התוצאה או הפסיקה של השופט הספציפי היושב בתיק.

    משמורת ילדים – הנושא הכאוב ביותר

    משמורת ילדים- הסכמה אשר קובעת מיהו ההורה המשמורן ולאט לאט נזנחת. בעוד בעבר התפיסה הביאה לכך שהילדים מצויים בחזקת האם, כיום מקובל לקבוע אחריות הורית משותפת על הילדים. הנקודה הבעייתית יותר היא קביעת זמני השהות של כל אחד מההורים עם הילדים – האם יחול שוויון והאם ההורים יזכו לזמני שהות שווים עם הילדים. בנקודה זו יש מחלוקות לא מועטות.

    דמי מזונות

    לצד הקושי הנפשי שעולה מהליך הגירושין, עולה גם קושי כלכלי משמעותי. הדבר נכון ביתר שאת במקרים בהם אחד מבני הזוג לא יצא לעבוד, ונאלץ להישאר לטפל ולגדל את הילדים או כאשר ישנם פערי השתכרות גבוהים בין הצדדים. לעניין זה עולים דמי המזונות. בעוד מזונות האישה נפסקים עד למתן הגט (וכאשר האישה אינה עובדת או משתכרת משכורת זעומה), מזונות הילדים נותרים בעינם, עד להגעתם לגיל 18 (וזאת ככל ולא הוכח כל שינוי נסיבות מהותי בחיי הצדדים ולא הוגשה תביעה להפחתת מזונות או בהיעדר הסכמה של הצדדים).

    לעניין מזונות ילדים, יהא שותף בן הזוג לעלות גידול הילדים, לרבות דיור, הוצאות מחייה, ביגוד, חינוך ואף העשרה, אך כיום חשוב לציין כי קיימת התייחסות לפער בהכנסות הצדדים, פוטנציאל השתכרות וכן לחלוקת זמני השהות אצל מי מהצדדים וכן גילאי הילדים.

    הפרמטרים על בסיסם בוחרים את עורך הדין

    אז לאחר שסקרנו את תחומי העיסוק העיקריים של עורך הדין לענייני גירושין, ואת הנושאים המצויים בליבת המחלוקת בעת הליך גירושין, נעבור עתה לשאלה העיקרית. כיצד בוחרים עורך דין לענייני גירושין?

    פרמטר ראשון – אין תחליף למקצועיות ובקיאות בתחום

    ראשית, יש לוודא כי עורך הדין הוא בעל ניסיון מקצועי עשיר בתחום. עורך דין לענייני משפחה אשר ניהל הליכי גירושין בעברו ויודע לבנות אסטרטגיה מותאמת לצרכיכם, יוכל לדאוג לכלל צרכיכם.
    לאור הדברים לעיל, מומלץ לבחון את היקף התיקים אותם ניהל עורך הדין בתחום, וכן בקיאותו בפסיקה ובחוק.

    סיטואציה רגישה – צורך ברגישות וביכולת הכלה

    שנית, יש לבחון את מידת האינטליגנציה הרגשית של עורך הדין. כאמור לעיל, להליך גירושין יש פוטנציאל נפיץ למדי, שכן לרוב, מדובר על פירוק זוגיות לאחר שנים של קשר, והדבר אף מתחדד ככל שיש ילדים בתמונה.

    משכך, בחנו, ראשית כל, את הרגשתכם והכימיה שלכם עם עורך הדין בעת הפגישה עימו, ופנו אל עורך דין בעל רגישות ויכולת הכלה. אולם, יש לציין כי לאור העובדה שמדובר על נותן שירות, יש לשים לב שמאפיינים אלו לא פוגעים בשיקול הדעת המקצועי.

    לסיכום – עורך דין לגירושין על רגל אחת

    כפי שהבנו, ישנה חשיבות מוגברת לפנייה לעורך דין ככל שהתקבלה ההחלטה להתגרש או להיפרד. לצד מרוץ הסמכויות, ישנה חשיבות מוגברת למודעות לזכויות, בהן הזכות לאיזון משאבים, מזונות, חלוקת רכוש וכיוצ"ב. עורך דין מקצועי, הבקיא בתחום, בעל רגישות ואינטליגנציה רגשית גבוהה, יוכל לעזור לכם לצאת לדרך חדשה ולהראות לכם את האור בקצה המנהרה על הצד הטוב ביותר.

    פנו אלי, הילה וינטרוב, עורכת דין ומגשרת, ואני אדאג שתקבלו את שירות ברמת הרגישות הנדרשת, לצד מקצועיות בלתי מתפשרת.

    *המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

    form-image

    לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית

      דילוג לתוכן