close
search
צור קשר
close

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם :

    רוצה לקבוע פגישה? אבל בזמן שנוח לך? בחר ביומן תאריך ושעה שנוחה לכך ופנויה ביומן שלי

    לתיאום פגישה ביומן

    שאלות נפוצות בנושא הסכם ממון

    הסכמי ממון ואנחנו

    הסכמי ממון תופסים תאוצה בשנים האחרונות ולא סתם בטח כשאחד מגל שלושה זוגות יתגרש. הסטטיסטיקה אינה משקרת. בין אם מתוך רצון להגן מפני שבר ביחסים, ובין אם מתוך רצון לעמוד תחת וודאות כלכלית לאחר הפרידה, באם תתרחש, שאלות רבות מגיעות לפתחנו בנוגע להסכמי ממון. מאמר זה יפרוס את התשובה לשאלות העיקריות הבוערות בנושא, וינסה לשפוך מעט אור על הנושא המדובר.

    אז מהו הסכם ממון?

    הסכם ממון הוא מעין חוזה אשר נכרת בין שני צדדים העתידים להינשא או שכבר נשואים [או שהחליטו שלא להינשא ומנהלת מערכת יחסים זוגית], המגדיר את המשטר הרכושי שיחול על הצדדים ואת אופן חלוקת הרכוש לאחר הפרידה. ההסכם האמור מהווה תחליף להסדר ברירת המחדל, הוא הסדר איזון המשאבים, המצוי בחוק יחסי ממון. כמו"כ, לאלו שלא נישאו מכל סיבה שהיא, ההסכם הוא שמסדיר את מערכת היחסים בין השניים שכן חוק יחסי ממון לא חל עליהם.

    בין היתר, מסדיר הסכם הממון את חלוקת הרכוש שבני הזוג צברו לאורך שנות הזוגיות, דוגמת נכסי נדל"ן, חסכונות, רכבים ואף חובות. ניתן גם להתייחס לנושאים הקשורים לילדים (ככל והינם קיימים) כמו משמורת ומזונותיהם במקרה של פרידה.

    מה כוללים בהסכם ממון?

    ההמלצה העיקרית היא ליצור הסכם ממון מקיף ככל הניתן, כזה שצופה פני עתיד. ככלל, ישנם נושאים רבים אשר יכולים לחסות תחת הסכם הממון. ראשית, יש לתת את הדעת לעניין צבירת הנכסים מתחילת החיים המשותפים, ובעיקר לעניין השיתוף או ההפרדה לעניינם שזהו למעשה המשטר הרכושי שיחול על הצדדים במשך החיים המשותפים האם הפרדה או שיתוף למעט חריגים. שנית, יש לעמוד על ההגדרה של מתנות, ירושות וכדומה [על אף שהדבר קבוע בחוק יחסי ממון ולכאורה מוחרג, הפסיקה במקרים מסוימים יכולה לשנות זאת ולכן מומלץ להתייחס למתנות וירושות גם במסגרת הסכם ממון כדי לתת לכך תוקף חזק יותר]. כמו כן, יש לעמוד על חובות או מועד פקיעת ההסכם, ככל שאתם מעוניינים בכך.

    האם ידועים בציבור יכולים ליצור הסכם ממון?

    כאמור, הסכם ממון מהווה חוזה, ובפרט, מדובר על חוזה אזרחי. משכך, ולאור העובדה שידועים בציבור אינם מהווים זוג נשוי וחוק יחסי ממון אינו חל עליהם, ההמלצה לכל זוג המוגדר כידועים בציבור לחתום על הסכם ממון. כך, יוכלו בני הזוג לדעת בוודאות מה יהא עתידם הכלכלי. נציין, לעניין זה, כי למרות שאין חובה בחוק לידועים בציבור לאישור ההסכם, מומלץ להביא את ההסכם בפני ערכאה שיפוטית, או לחילופין, לכל הפחות בפני נוטריון.

    הסכם ממון מיועד לעשירים בלבד?

    חד משמעית לא. אנשים רובים נוטים לחשוב כך שרק בעלי ממון צריכים לחתום על הסכם ממון אך טעות בידם. הסכם ממון מתאים לכל זוג שמעוניין להסדיר ככל הניתן את המשטר הרכושי ואת מערכת היחסים במקרה של פרידה. הסכם ממון, כאמור לעיל, מביא ליצירת וודאות כלכלית לשני בני הזוג, ביום שלאחר הפרדת הכוחות. גם באם בני הזוג היו במצב כלכלי שאינו מזהיר ביום הנישואין, סביר להניח שאלו יצברו נכסים במהלך חייהם.
    משכך, הסכם ממון ניתן לכרות גם לאחר הנישואין, אולם זה יאושר רק על ידי בית המשפט לענייני משפחה.

    איך מאשרים הסכם ממון?

    ראשית, נציין כי ללא אישור ההסכם מטעם הגורמים שיצוינו, ההסכם נעדר תוקף משפטי, ומשכך, לאישורו חשיבות מכרעת.
    ככל שמדובר על בני זוג שטרם נישאו, ניתן לאשר את הסכם הממון, ולהעניק לו תוקף, הן על ידי הבאתו לנוטריון והן על ידי הבאתו לאישור בבית המשפט. אולם, ככל שמדובר על בני זוג שכבר נכנסו בברית הנישואין, יש להביא את האישור, כאמור לעיל, אך ורק בפני בית דין רבני, או לחילופין, בפני בית המשפט לענייני משפחה.

    ניתן לבטל או לשנות את ההסכם בעתיד?

    בכל שלב, במהלך חייכם, עומדת בפניכם האפשרות לבטל או לשנות את ההסכם המדובר, בכפוף לאישור שני הצדדים להסכם באמצעות עריכת נספח להסכם או באמצעות הכנת הסכם חדש במקום ההסכם שנחתם. אולם, על רקע האמור לעיל לעניין האישור, כל זוג אשר נכנס בברית הנישואין, גם באם חתם על ההסכם בטרם הכניסה לנישואין, יהא חייב לבטלו או לשנותו בפני בית הדין הרבני או ביהמ"ש לענייני משפחה.

    לסיכום – הסכם ממון ואנחנו

    הסכם ממון, כפי שעולה לעיל, הוא חשוב בעבור כל בני זוג, שכן יוצר מסגרת וודאות לעתיד הכלכלי, גם לאחר פירוד. פנו אליי, הילה וינטרוב – עורכת דין מומחית בעריכת הסכם ממון ואני אדאג ליצור לכם הסכם ממון, אשר ישקף את רצונותיכם בצורה המדוקדקת והמקצועית ביותר.

    *המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

    form-image

    לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית

      דילוג לתוכן