close
search
צור קשר
close

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם :

    רוצה לקבוע פגישה? אבל בזמן שנוח לך? בחר ביומן תאריך ושעה שנוחה לכך ופנויה ביומן שלי

    לתיאום פגישה ביומן

    ייפוי כוח מתמשך

    מה זה ייפוי כוח מתמשך?

    ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי המאפשר לכל אדם בגיר (מעל גיל 18) בתנאי והוא מבין ומסוגל לקבל החלטות בעצמו, לקבוע כיצד וע"י מי ינוהלו ענייניו בעתיד כאשר אותו אדם לא יוכל לטפל בהם בעצמו אם עקב מחלות זקנה/ מוגבלות נפשית/תאונת דרכים וכיוצ"ב. עסקינן בקבלת החלטות הקשורות הן לעניינים רפואיים והן לעניינים רכושיים.

    במרץ 2016 תוקן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מספר 18). השינוי המרכזי בחוק היא האפשרות למתן ייפוי כוח מתמשך ומתן הנחיות של אדם, מה ייעשה ברכושו וכיצד ענייניו האישיים יטופלו, כולל הנחיות לטיפול רפואי בגופו כאשר האדם לא יהיה כשיר לקבל החלטות.

    למעשה אנו מדברים על "צוואה בחיים". עד לא מזמן, במקרה שבן אדם חווה מחלה כזו או אחרת, בעקבותיה נבצר ממנו לקבל החלטות, נדרש לעבור תהליך ארוך של מינוי אפוטרופוס בבית המשפט שהינו תהליך מסורבל יותר אשר במקרים רבים גרר וויכוחים בתוך המשפחה באשר לזהות האפוטרופוס.

    בניגוד לייפוי כוח "רגיל" אשר פוקע באופן אוטומטי בעת שהאדם הממנה מאבד את כשירותו להחליט על ענייניו, ייפוי כוח מתמשך נכנס לתוקף בדיוק במועד שבו האדם הממנה לא כשיר לקבל החלטות עבור עצמו.

    יתרונות ייפוי כוח מתמשך

    ייפוי כוח מתמשך מהווה חלופה טובה, יעילה, אשר חוסכת בזמן ולעיתים במחלוקות משפחתיות ונועדה כל כולה להבטיח את זכויותיו של האדם הממנה לאדם עליו הוא סומך (מיופה הכוח), כך שכל רצונותיו יילקחו בחשבון בעת שיהפוך להיות בלתי כשיר. מטרת ייפוי הכוח לשמור על כבודו של האדם ולממש את רצונותיו בשעה שלא יוכל להביע אותן בעצמו.

    פעולות אפשריות במסגרת ייפוי כוח מתמשך

    בייפוי כוח מתמשך המתייחס לעניינים אישיים, רשאי הממנה לקבוע פעולות הקשורות לענייניו האישיים כמו צרכיו, מקום מגוריו, ענייניו הגופניים והנפשיים וכיוצ"ב.

    ייפוי כוח מתמשך בענייני רכוש מתייחס לטיפול השוטף בכלל נכסיו של הממנה, כספיו, התחייבויותיו וכיוצ"ב. באפשרות הממנה לקבוע כי מיופה הכוח יקבל שכר בעבור מילוי תפקידו.

    האדם ה"ממנה" רשאי לקבוע כי מיופה הכוח יקבל בשמו החלטות עתידיות ולהשאיר לו שיקול דעת לבחור את ההחלטות הנראות לנכון באותו מקרה או לחלופין יש באפשרותו לפרט את תוכן ההחלטות שהינו מעוניין מלקבל באמצעות דף הנחיות מקדימות.

    כך למשל, האדם אשר עורך את ייפוי הכוח יכול להחליט מראש כיצד הוא רוצה להיקבר ביום לכתו והיכן, מה יהיה מקום מגוריו האחרון (האם יוותר בביתו או יעבור לבית אבות למשל), מה יעלה בגורל רכושו והאם ימכרו או ישכירו את ביתו וכן מתן הוראות היכן יושקעו כספיו וכו'.

    עניינים שצריכים להיכלל בייפוי כוח מתמשך

    בייפוי כוח מתמשך על האדם לפרט באילו עניינים מיופה הכוח מוסמך לפעול בשמו (האם בענייני רכוש/גוף/עניינים אישיים כאשר ניתן לשלב).

    באפשרות עורך ייפוי הכוח להכין מסמך הנחיות מקדימות ובו לקבוע הוראות מדויקות מתי ייפוי הכוח ייכנס לתוקף ומהו מועד פקיעתו.

    ניתן למנות מספר מיופי כוח יחדיו או להחליט כי לשם קבלת החלטה מסוימת מיופה הכוח יוועץ עם עוד קרובים שייקבעו מראש וההחלטה בעניין כזה או אחר תתקבל במשותף ברוב דעות ע"י כולם.

    כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך

    על מנת שייפוי הכוח המתמשך ייכנס לתוקף ומיופה הכוח יפעל בהתאם להוראות שניתנו, עליו להודיע "לאנשים המיודעים" על כניסת ייפוי הכוח לתוקף ומיד לאחר מכן לעדכן את האפוטרופוס הכללי בדבר כניסת ייפוי הכוח לתוקף. ככלל, כל עוד לא נקבע  בייפוי הכוח מהו המועד שבו ייפוי הכוח ייכנס לתוקפו, ברירת המחדל היא שייפוי הכוח ייכנס לתוקף בהתאם לחוות דעת רפואית שתאשר כי הממנה אינו כשיר לקבל החלטות ולהבין את אותו עניין שלשמו ניתן ייפוי הכוח המתמשך.

    על ייפוי הכוח להיחתם ע"י הממנה, מיופה הכוח ועורך הדין ומיד לאחר החתימה על ייפוי הכוח יש חובה להפקידו אצל האפוטרופוס הכללי.

    פקיעת ייפוי כוח מתמשך

    בדומה לצוואה, כל עוד האדם הממנה כשיר ויכול לקבל החלטות הקשורות לענייניו, רשאי הוא בכל עת לשנות את ייפוי הכוח ו/או לבטלו. בנוסף, הממנה יכול לקבוע במסגרת ייפוי הכוח תנאים בהם ייפוי הכוח ייפקע או להגביל את ייפוי הכוח במועד כניסתו לתוקף ולמשך תקופה מסוימת.

    מדובר באחד המסמכים החשובים ביותר כיום שמומלץ לכולם לעשות שכן לא ניתן לצפות את העתיד. זו הדרך הטובה ביותר להבטיח כי כלל רצונותיכם יילקחו בחשבון בשעה שלא תוכלו לקבל החלטות בעצמכם.

    לייעוץ:

    מעוניינים לשמוע עוד בעניין ייפוי כוח מתמשך? מוזמנים לפנות לעו"ד ומגשרת הילה וינטרוב, שהינה מומחית בתחום הגירושין, מוסמכת לעריכת ייפוי כוח מתמשך ובעלת ניסיון רב בתחום.

    ייפוי כוח מתמשך – מהו ומהם יתרונותיו

    ייפוי כוח מתמשך מהווה כיום חלופה למינוי אפוטרופוס (כפי שהיה נהוג בעבר) כאשר עורך המסמך שייקרא ה"ממנה" מיפה את כוחו של "מיופה הכוח" לפעול בשמו. הממנה יבחר באדם עליו  הוא סומך יותר מכל כאשר הוא עדיין צלול וכשיר מנטאלית ללא התערבות של בית המשפט. הממנה לרוב יבחר אדם שקרוב אליו אישית (כמו בן זוג, ילדים או קרוב משפחה אחר כמו חבר טוב) מסיבות ברורות, ובעיקר, כי הוא סומך על אותו אדם שיפעל למען טובתו האישית תוך שיקבע את המשך ניהול חייו בעתיד הן מבחינה אישית, רפואית וכלכלית. הממנה בוחר אדם אחד או יותר (ניתן לבחור מספר מיופי כוח שיפעלו יחדיו או כל אחד לחוד בכל עניין) אשר יחליטו לגבי כלל העניינים החשובים בחייו כאשר הוא לא יהיה צלול לקבל החלטות משמעותיות בחייו. עורכת דין הילה וינטרוב מתמחה בייפוי כוח מתמשך ועורכת על בסיס קובע ייפוי כוח מתמשך ויכולה לסייע לכל הנזקק לשירותיה.

    חשוב להבין – כי ייפוי כוח מתמשך נועד להסדיר את חייו של האדם בזמן שהוא עודנו בחיים אך אינו כשיר וצלול לקבל החלטות מהותיות. צוואה לעומת זאת מסדירה מה יעשה ברכושו של אדם לאחר לכתו.

    ייפוי כוח מתמשך – מהן האפשרויות?

    ייפוי כוח מתמשך יכול להיות כוללני. כלומר, באפשרות הממנה להגדיר כי אדם מסוים יהא אחראי בכל העניינים הרכושיים והאישיים של הממנה מבלי ליתן הנחיות ספציפיות תוך שהוא מותיר שיקול דעת רחב למיופה הכוח לפעול בהתאם לטובתו לגבי קבלת ההחלטות. כמו"כ, הממנה יכול להחליט כי הוא מעוניין ליתן הוראות ספציפיות במסגרת ייפוי הכוח. כך, ייפוי הכוח יכול להיות ממוקד ולקבוע אף פירוט לגבי תוכן ההחלטות שיתקבלו בנושאים השונים, וזאת, על ידי קביעת הנחיות מקדימות בנושאים מהותיים כמו מגורים בבית או בבית אבות ניהול כסף ורכוש ועוד. ייפוי הכוח יכול להיות הוא יכול להינתן בנושאים אישיים (הנוגעים לרווחתו האישית ולצרכיו היומיומיים), עניינים רפואיים ורכושיים.

    קביעת הנחיות מוגדרות

    האדם הממנה (עורך ייפוי הכוח) יכול לכלול הנחיות לגבי מועד כניסתו לתוקף ומועד פקיעתו של ייפוי הכוח המתמשך , אף אם הוא טרם נכנס לתוקף. כך למשל, ניתן לקבוע כי ייפוי הכוח ייכנס לתוקף רק בהצגת חוות דעת רפואית או בהתאם לחוות דעת של רופא המשפחה ואפילו כאשר הוא יתחיל לומר דברים שאינם הגיוניים אך על מנת למנוע מחלוקות (בעיקר כשיש מספר מיופי כוח) ההמלצה היא להורות על כניסה לתוקף של ייפוי הכוח בהתאם לקבלת חוו"ד רפואית שמאשרת כי הממנה הפך ל"לא כשיר" או "לא צלול". הממנה אף רשאי למנות אדם שיפקח על ההתנהלות של מיופה הכוח ואשר יקבל דיווח שוטף ממיופה הכוח על פעולותיו. כך למשל, ישנה האפשרות לקבוע כי האפוטרופוס הכללי (או כל מיודע אחר) רשאי לדרוש ממיופה הכוח לקבל מידע על פעולותיו ובכך לוודא כי אכן מיופה הכוח פועל בהתאם לטובתו של הממנה. הכניסה לתוקף של ייפוי הכוח תהא במועד בו האדם הממנה לא יהיה מסוגל לתפקד בעצמו או אם צוינו על ידו התנאים הקובעים להפעלתו (כמפורט לעיל). במקרים בהם לא ציין הממנה את התנאים, אזי הוא ייכנס לתוקף על פי חוות דעת רפואית מתאימה בהתאם לחוק. ייפוי כוח מתמשך חייב להיחתם בפני עורך דין אשר עבר הכשרה של ייפוי כוח מתמשך.

    קבלת יפוי כח מתמשך בעזרת עורכת דין בעלת מוניטין

    הילה וינטרוב הינה עורכת דין לענייני משפחה מיומנת, ובין היתר, לנושאי אפוטרופסות וייפוי כוח מתמשך וכן עברה הכשרה מקצועית לייפוי כוח מתמשך מטעם האפוטרופוס הכללי וערכה ייפוי כוח רבים. עו"ד הילה וינטרוב תייעץ ותלווה אתכם לאורך כל הדרך וכן תערוך עבורכם את המסמכים הנדרשים. אדם אשר מחליט לקבוע את ענייניו כבר בשלב הזה כאשר הוא צלול ומבין, יכול להיות רגוע לגבי המשך התנהלות חייו כאשר הוא יודע כי הם ינוהלו על ידי אנשים עליהם הוא סומך ומשכך מומלץ לחתום על ייפוי כוח מתמשך.

    לחצו והשאירו פרטים בטופס לתיאום פגישה עם עו"ד הילה וינטרוב

    form-image

    לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית

      תחומי עיסוקים נוספים

      דילוג לתוכן