close
search
צור קשר
close

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם :

    רוצה לקבוע פגישה? אבל בזמן שנוח לך? בחר ביומן תאריך ושעה שנוחה לכך ופנויה ביומן שלי

    לתיאום פגישה ביומן

    בע"מ 919/15

    בע"מ 919/15-פסק הדין התקדימי בנושא מזונות הילדים

    מה זו הלכת בע"מ 919/15 ולמה בכל מקום שומעים עליה?

    לאחר ששנים כל נושא המזונות היה ברור וידוע מראש, הגיעה הלכה חדשה בביהמ"ש עליון אשר במסגרתה החליטו להתחשב בנתונים נוספים של הצדדים במטרה ליצור שוויון בין הצדדים. ההלכה קובעת כי במקרים של ילדים בגילאי 6-15 חובת המזונות היא של שני ההורים מדין צדקה כאשר יש החשבות הן בזמני השהות של כל הורה עם הילדים והן בפערי ההכנסות ופוטנציאל ההכנסות של הצדדים. יש הסבורים כי יש להחיל הלכה זו גם על ילדים שטרם מלאו להם 6 שנים.

    בע"מ 919/15- איך ההלכה מתבצעת בפועל?

    בפועל, כאשר מגיע מקרה לפתחו של בית המשפט שבו יש ילדים מעל גיל 6 על ביהמ"ש ליתן פסיקה בהתאם לבע"מ 919/15. קרי, ביהמ"ש בוחן את זמני השהות של כל אחד מהצדדים עם הילדים (ובמקרים המתאימים לא ייפסק כלל מדור אם זמני השהות שווים בין הצדדים) וכן נעשית בדיקה אודות פערי השתכרות של הצדדים. ככל שזמני השהות שווים ופערי השתכרות בין הצדדים כמעט ולא קיימים כך יטה ביהמ"ש לקבוע כי לא יחולו דמי מזונות והצדדים יישאו באופן ישיר בהוצאות תלויות השהות של הילדים באופן שווה כל אחד בביתו שלו בזמן שהילדים שוהים אצלו. אך אלו מקרי הקצה. לרוב, יש פערי הכנסות ולכן ייקבעו דמי מזונות השאלה היא כמה? וזה כבר תלוי נסיבות. על ביהמ"ש לבחון כל מקרה לפי נסיבותיו. דבר אחד ברור- דמי המזונות שנפסקים כיום (אם בכלל) נמוכים משמעותית בהשוואה לאלו שהיו נפסקים בעבר בעיקר לאור העובדה כי ישנה התחשבות בגורמים נוספים.

    בע"מ 919/15- יתרון או חיסרון?

    כמו בכל דבר תלוי למי. אין ספק שאבות רבים זוכים "להנות" מהפסיקה המנחה כך שבאופן כללי כיום הללו משלמים פחות (אם בכלל) עבור מזונות הילדים. מצד 2, אמהות רבות טוענות כי ההלכה פגעה בהן שכן דמי המזונות שנפסקים אינם מספקים את הוצאות הילדים בפועל. חשוב להבין, כי ההלכה הגיעה במטרה למנוע מצב של אי שוויון כך שאמהות שהשתכרו יותר מהאבות קיבלו בנוסף מזונות ומכאן הכל התפתח. הגיוני לחשוב כי במקרים הללו של נשים "קרייריסטיות" אין צורך בחובת תשלום מזונות מצד האבות כשאותן אמהות משתכרות יותר. גם הגיוני לחשוב כי כאשר הצדדים משתכרים משכורות זהות או דומות וחלוקת זמני השהות של הילדים עימם שוויונית גם במקרים הללו לא יחולו מזונות. הבעיה היא במקרים האחרים שאז עדיין ניתן לומר כי קיים חוסר וודאות ביחס למזונות הילדים שייפסקו והדבר תלוי נסיבות, תלוי אזור מגורים ותלוי שופט הנמצא בתיק.

    לסיכום- בע"מ 919/15

    אין מחלוקת כי בע"מ 919/15 או בשמה השני "מהפיכת המזונות" חוללה שינוי גדול בתחום דיני המשפחה בישראל בעקבות זעקת אבות רבים. לא עוד חבות אוטומטית על האבות לשאת במזונות הילדים אלא מגמת שוויון כאשר בוחנים כל מקרה ומקרה. חשוב לציין, כי בבתי הדין הרבניים עדיין לא בהכרח פוסקים לפי ההלכה האזרחית ומשכך לעיתים (ותלוי באיזה צד אתה) יש יתרון בפניה לבתי הדין שם התפיסה שמרנית יותר הן ביחס לפסיקת דמי המזונות והן ביחס לחלוקת זמני השהות שמשליכה כאמור על דמי המזונות שיפסקו.

    להיוועץ עם עו"ד מזונות

    חשוב להיוועץ עם עו"ד גירושין ועו"ד מומחה בתחום המזונות כדי להבין לאיזו ערכאה כדאי לפנות וכן כדי להבין את המצב המשפטי אליו אתם עלולים להיקלע בכל הקשור למזונות הילדים.

     

    form-image

    לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית

      דילוג לתוכן