close
search
צור קשר
close

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם :

    רוצה לקבוע פגישה? אבל בזמן שנוח לך? בחר ביומן תאריך ושעה שנוחה לכך ופנויה ביומן שלי

    לתיאום פגישה ביומן

    הסכם הורות משותפת

    לאור השינוי במודל המשפחה הקלאסי, עולה הצורך בכריתת הסכמים, אשר יבטיחו הסכמות בין ההורים לעניין הילד, ככל שאלו לא מצויים בזוגיות. אז מהו הסכם הורות משותפת, ומדוע מומלץ לפנות לעורך דין?

    שינוי המודל המשפחתי הסטנדרטי

    לאורך השנים האחרונות, אנו עדים יותר ויותר לשינוי שמתבצע במודל המשפחה אותו אנו מכירים. בעוד בעבר משפחה סטנדרטית הייתה מורכבת מהורים הטרוסקסואליים, כיום ניתן לראות מודלים רבים ומגוונים, בהם בני זוג חד מיניים, חד הוריים ואף חברים אשר מחליטים להביא ילד משותף, ללא קיומה של זוגיות.

    לאור העובדה שמודלים אלו לא מוכרים בהכרח על פי חוק, עלה צורך ביצירה מודל להגעה להסכמות שונות לגבי חיי הילד. הכירו את הסכם ההורות המשותפת.

    הסכם הורות משותפת – מבוא

    ככל שהחליטו שני אנשים להביא לעולם ילד משותף, ההמלצה העיקרית היא חתימה על הסכם הורות משותפת. ההסכם האמור, המהווה מסמך משפטי המסדיר את הקשר בין השניים, קובע שורה של פרמטרים שונים , אשר מגדירים את האופן שבו יחונך והסביבה בה יגדל הילד, אופן חלוקות הוצאותיו בין הצדדים, זמני השהות עם כל אחד מהצדדים וכיוצ"ב.

    למי זה מתאים?

    כפי שצוין, הסכם הורות משותפת נועד לכל אלו אשר מעוניינים להביא לעולם ילד משותף, אך אינם יכולים להינשא (או אינם מעוניינים להינשא ומעדיפים לחיות כ"ידועים בציבור") בהתאם לדיני האישות במדינת ישראל, שכן אלו נקבעים בהתאם לדינו הדתי של אדם, ואינם מקיימים סוג אחר של זוגיות. כך, המצב העיקרי בו ניתן לכרות הסכם הורות משותפת הוא במצב של זוגות חברים אשר החליטו להביא ילד משותף. קרי, הסכם הורות משותפת נפוץ בעיקר בקרב בני זוג שלא נישאו וחיים כידועים בציבור אך מעוניינים להביא לעולם ילדים משותפים או אצל זוגות חד מיניים ולחלופין אנשים שאינם מנהלים מע' יחסים רומנטית ומעוניינים לקיים הורות משותפת.

    הנקודות החשובות בהסכם

    אז לאחר שהבנו את המסגרת הכללית להסכם ההורות המשותפת, ועמדנו על האוכלוסיות לגביהן חתימת ההסכם רלוונטית, נעמוד עתה על הנקודות העיקריות עליהן יש לעמוד בעת כתיבת ההסכם.

    ככלל, ההמלצה העיקרית היא פנייה לעורך דין בעל ניסיון רב בתחום, אשר יוכל לכתוב הסכם הורות משותפת מקיף, כזה שצופה כמה שיותר את העתיד כך שיהיו מעט מחלוקות בעתיד ויהיה קשה לתקוף אותו. עו"ד הילה וינטרוב, בעלת ניסיון רב בתחום עריכת הסכם הורות משותפת ובכלל הסכמים לידועים בציבור.

    נקודה ראשונה – ההיריון והלידה

    בחלק האמור של ההסכם, המגיע מיד לאחר הצהרות ההורים שאין קיימת ביניהם מערכת יחסים זוגית, יקבעו השניים כיצד להתנהל במהלך תקופת ההיריון. בין היתר, יקבעו השניים מי יהיה הרופא המטפל, על מי יחולו הוצאות הטיפולים, הטיפולים אליהם מחויבים שני הצדדים להגיע, מה קורה במצב של סיבוך ועוד.

    שלב שני – משמורת או אחריות הורית משותפת וחלוקת זמני שהות

    אצל מי ישהה הילד לאחר לידתו? כמה פעמים בשבוע יזכה ההורה השני לראותו? משתי השאלות האמורות ניכר שמדובר על נושא מהותי בהסכם, שכן בסופו של יום, שני הצדדים מעוניינים להיכנס להליך לשם ההורות. משכך, חשוב מאוד להקפיד על הניסוח וההסכמות בשלב זה. חשוב לציין כי בשלב זה נהוג לחלק את זמני השהות לתקופות. תקופה ראשונה לאחר הלידה שבו התינוק לרוב יונק, תקופה נוספת כשהוא עדיין קטן ובתקופה נוספת לרוב מגיל שנתיים-3 שאז במקרים רבים קיימת חלוקה שווה לחלוטין בזמני השהות ובלינה של הילד בבית ההורה האחר.

    מזונות ותשלומים שונים

    ברור לכולנו שילדים זה לא "כלכלי" שכן גידול ילדים אינו דבר זול. אוכל, ביגוד, חינוך, חוגים והעשרה והוצאות רבות ונוספות יכולות להוות מוקד לסכסוכים בין ההורים החברים. משכך, יש להקפיד על ההסכמות המגיעות בחלק זה. נציין כי ההסכמות כאן מושפעות, בין היתר, מההחלטה לעניין ההורה המשמורן, שכן יש לכך משמעות ישירה על דמי המזונות. כיום מקובל מגיל מסוים (ויש שעושים כן כבר עם לידת הילד) לקבוע אחריות הורית משותפת, משמורת ילדים משותפת, חלוקת זמני שהות שווה לחלוטין אצל כל אחד מהצדדים וכאשר אין פער הכנסות לקבוע כי הצדדים יחלקו באופן שווה בהוצאות הילד.

    מעל לכל – אופן הסדרת סכסוכים עתידיים

    החיים אינם צפויים, ומשכך, עלינו לצפות לבעיות בהמשך. משכך, מומלץ למצוא מסגרת בה יוכלו שני הצדדים להסכם להסדיר את הסכסוכים העתידיים שיעלו, שכן בדרך זו, לא משנה איזו בעיה תגיע בעתיד, ניתן יהיה לפתור אותה בצורה נעימה ומקובלת על שני הצדדים.

    נקודות חשובות נוספות

    • מספר ההורים במשותף – כיום, מדינת ישראל לא מאפשרת הורות של יותר משני אנשים.
    • רישום הילד במרשם – במעמד הלידה, יהא על האב לרשום את הילד כשלו. ככל שלא יעשה זאת במעמד הלידה, יהא עליו להגיש תביעת אבהות בהמשך הדרך. ההמלצה – חתמו על הצהרת אבהות בהקדם.
    • הסדרת נושא נסיעות לחו"ל – מאיזה גיל, מי ישא בעלויות הנפקת דרכון וויזה, וכן מה יהיה משך זמן הנסיעה.
    • שם המשפחה של הקטין.
    • ביטוחי בריאות.
    • התחייבות למספר חוגים וללימודים אקדמאיים בהמשך (נהוג בעיקר בהסכמי הורות משותפת).

    סיכום והמלצת המערכת

    כפי שראינו, הסכם הורות במשותף נובע בעיקר מהרצון של רבים לילדים, מחוץ למסגרת זוגית כלשהי. לשם כריתת הסכם יציב, אשר יעניק לכם ביטחון ותחושת וודאות, מומלץ לפנות לעו"ד ומגשרת הילה וינטרוב, לשם עריכת הסכם הורות משותפת טוב וכזה שיצפה פני עתיד ויסיר מכם דאגות.

    form-image

    לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית

      תחומי עיסוקים נוספים

      דילוג לתוכן