close
search
צור קשר
close

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם :

    רוצה לקבוע פגישה? אבל בזמן שנוח לך? בחר ביומן תאריך ושעה שנוחה לכך ופנויה ביומן שלי

    לתיאום פגישה ביומן

    חלוקת רכוש בגירושין בקרב "אנשי ההיי-טק"-נכסי קריירה

    אומרים ש"מרבה נכסים מרבה דאגה" וזו לא קלישאה. כאשר ישנם נכסים רבים שעומדים לחלוקה במסגרת הליך גירושין הקושי הוא רב. אך בגירושים של "אנשי -היי-טק" חלוקת הנכסים מורכבת יותר מאחר שהיא כוללת גם חלוקה של נכסי קריירה ואופציות

    העיקרון המנחה בכל הליך גירושים הוא חלוקה שווה של הנכסים הממשיים שצברו בני הזוג בזמן נישואיהם. כשמדובר ב"אנשי הייטק" המצב מורכב יותר נוכח העובדה, כי בנוסף לנכסים מוחשיים דירות מגורים, כספים, רכבים ועוד, ישנם גם נכסים שאינם מוחשיים – נכסי קריירה וחלוקת אופציות.

    ההכרה של בתי המשפט במשמעות של נכסי קריירה ככאלה שיש להביא בחשבון, קיבלה ביטוי בסוף שנות ה-90. קודם לכן, לא ראו בבית המשפט את נכסי הקריירה של אדם כחלק מנכסי בר איזון – נכסים שיש לחלקם בין בני הזוג בעת הליך גירושים.

    מהם נכסי קריירה?

    נכסי קריירה הם נכסים שאינם מוחשיים הנוגעים לכושר ההשתכרות העתידי של אדם. נכסי קריירה כוללים הן את המוניטין האישי והמקצועי שצבר אדם והן את פוטנציאל ההשתכרות העתידי שלו בגינם.

    נכסי קריירה הן נכסים שנצברו והושגו בזמן הנישואים על-ידי אחד מבני הזוג בעוד שהצד השני תמך מהצד. מקרים רבים (אך לא תמיד), מדובר על מצב שבו האישה עסקה בעיקר בגידול הילדים ולא התאפשר לה לפתח קריירה ולהגיע לרמות שכר גבוהות, כפי שעשה הבעל.

    בעת גירושין יש לאזן את חוסר השוויון בכושר ההשתכרות שהתפתח בין הצדדים לאורך שנות הנישואין ולהעניק לצד המרוויח פחות מעין פיצוי כספי בגין נכסי הקריירה שצבר הצד שמשתכר יותר.

    פערי שכר ומוניטין גבוהים נוצרים לעיתים קרובות כאשר אחד מבני הזוג הוא עובד הייטק ענף שבו רמות השכר הן מהגבוהות במשק. ענף ההיטק תובעני, וידוע כי שעות העבודה ארוכות, ישנן לעיתים תכופות נסיעות לחו"ל, מה שלא מאפשר לרוב לבן הזוג השני להתקדם בפיתוח הקריירה שלו. בעת גירושין הדבר צריך להילקח בחשבון.

    חלוקת אופציות – בן הזוג זכאי בגירושין לחלוק את האופציות שניתנו לבן זוגו במסגרת הסכם האופציות שחתם עם החברה.

    אספקט נוסף לחלוקת הרכוש בגירושי הייטק הוא חלוקת האופציות. אופציות בהיי טק מאפשרות לרכוש מניה של החברה במחיר קבוע מראש. מטבע הדברים, ערכן של האופציות משתנה בהתאם למצב החברה ושווין נקבע על פי מחיר המניות בשוק. בן הזוג זכאי בגירושין לחלוק את האופציות שניתנו לבן זוגו במסגרת הסכם האופציות שלו. חישוב ערכן של האופציות יתבסס על נתונים שונים כגון מועד קבלתן, עבור איזו תקופה ניתנו האופציות, מהם תנאי ההסכם והאם הזכות פוקעת בתנאים מסוימים וכיו"ב.

    לעיתים ניתנה לעובד אופציה סמויה שאינה מגובה בהסכם מסודר והיא ניתנת במקום העבודה על בסיס הישגים, וותק וכיו"ב. אופציות סמויות מציבות שתי בעיות מרכזיות בפני הסכם גירושין. בעיה אחת היא כי במקרים רבים, בן הזוג אינו מודע לכך כי בן זוגו קיבל אופציה סמויה. בעיה נוספת היא כי מועד ההבשלה, המימוש של האופציה הסמויה, הוא בדרך כלל עתידי, מה שמקשה מאוד על הערכת השווי ומכאן על מתן פיצוי מתאים בגינו לבן הזוג במסגרת הגירושין.

    חלוקת נכסי הקריירה והאופציות בעת גירושין בקרב "אנשי ההי-יטק" והמורכבות של החלוקה יוצרת את הצורך בקבלת ייעוץ וייצוג משפטי של עורך דין המתמחה בהליכי גירושין בכלל ובגירושי הייטק בפרט.

    על עורך דין לענייני גירושין להיות בקיא היטב בחוזי ההעסקה בענף ההייטק ובמגוון התמריצים אשר ניתנים לעובדי הענף וזאת כדי שיוכל להשיג ללקוח/ה את היתרון הכלכלי בהליך הגירושין ולשמור על מלוא זכויותיו בהקשר זה. הניסיון המקצועי של עורך הדין בתחום זה והבקיאות הרבה בנבכי תחום ההייטק, תאפשר לבצע, בעזרת אנשי המקצוע המתאימים, הערכת שווי נכונה של נכסי הקריירה, האופציות ויתר נכסי הקניין הרוחני על מנת להעניק ללקוח/ה את הייצוג המשפטי הטוב ביותר בהליך הגירושין.

    *המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

    form-image

    לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית

      דילוג לתוכן