close
search
צור קשר
close

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם :

    רוצה לקבוע פגישה? אבל בזמן שנוח לך? בחר ביומן תאריך ושעה שנוחה לכך ופנויה ביומן שלי

    לתיאום פגישה ביומן

    כל מה שצריך לדעת על משמורת משותפת

    במהלך הליך גירושין יש לדאוג לנושאים רבים, ובהם חלוקת זמני השהות עם הילדים. אז מהם הסדרי משמורת משותפת או אחריות הורית משותפת, ומה חשוב לדעת בנושא? משמורת משותפת – כל מה שצריך לדעת.

    הליך הגירושין – צורך בהסכמות

    באם החלטתם לפרק את החבילה ולהתגרש, עולים נושאים רבים ומגוונים עליהם יש לתת את הדעת. בין היתר, חלוקת הרכוש ומזונות הם חלק מהנושאים הבוערים ביותר על הפרק. אולם, ככל שיש ילדים בתמונה, ישנו נושא אחד חשוב למדי, אשר במרבית המקרים גובר על כל שאר הנושאים. הכירו את הסדר המשמורת המשותפת או בשמו כיום "אחריות הורית משותפת".

    לפני הכל – מהי משמורת משותפת?

    ראשית, חשוב להבחין בין הגדרת משמורת הילדים (היום כבר פחות מקובל להגדיר את ההורה המשמורן ונקבעת חלוקת אחריות הורית משותפת) לבין חלוקת זמני השהות עם הילדים. כיום, ככל ולא מדובר במקרה יוצא דופן (שבו יש אלימות של אחד הצדדים/סמים/אלכוהול וכיוצ"ב) ברירת המחדל הינה אחריות הורית משותפת וכן חלוקה בזמני שהות. ניתן לסטות מההסדר בהנחה וטובת הילד דורשת זאת (כשמי מהצדדים כלל לא מעורב בחיים ולא מעוניין בכך).

    לפני שרצים למשמורת משותפת – הנתונים שצריך להכיר

    למרות שלכאורה המצב נראה אידאלי, שכן שני ההורים יזכו לזמן שווה עם הילדים, אחריות הורית משותפת וחלוקת זמני שהות שווה טומנת בחובה מספר נתונים אשר ייתכן שאינכם מודעים להם, ועליהם יש לתת את הדעת.
    תשלום מזונות – שונה מהתפיסה בעבר ראשית, יש לעמוד על נושא תשלום המזונות. בעוד ככל שהאב מקבל זמני שהות מצומצמים, ובמרבית הזמן מצוי הילד בחזקת אימו, ישלם האב מזונות באופן מלא, לא כך הדבר בעת חלוקת זמני שהות שווה.

    במקרים אלו, ובמיוחד כאשר אין פערי השתכרות משמעותיים בין האב לאם, ייתכן מצב בו לא יחויב האב בחובת מזונות (במיוחד לאחר גיל 6), זאת לאור הרצון להעניק לילד רמת חיים שווה בשני הבתים, ואף ייתכן מצב בו תשלם האישה מזונות לגבר (כאשר זמני השהות שווים וכאשר האישה משתכרת יותר). פסק דין זה (בע"מ 919/15), אשר ניתן בשנת 2017, הוביל לשינוי משמעותי ביחס לתפיסת המזונות, אך לשם יצירת המסגרת השלמה, עלינו להבין מהי חזקת הגיל הרך.

    חזקת הגיל הרך – הסייג למצב לעיל

    חזקת הגיל הרך הינה חזקה אשר נובעת מכוח חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, אשר קובעת שילד, עד גיל 6, יהיה בחזקת אימו. במהלך תקופה זו, יהא על האב לשלם מזונות ילדים מלאים לאישה, שכן כלכלתם מוטלת על כתפיה באופן בלעדי. נציין כי חזקה זו ניתנת לסתירה מכוח עיקרון טובת הילד, במקרים בהם ראוי שהילד יישאר עם אביו. עוד נציין, כי כפי שהובהר, כיום חזקה זו נזנחה, שכן הפסיקה הקדימה את החקיקה, וכדי להתאים את מצב הדברים בפועל, שבו היום גם נשים עובדות לא פחות מגברים וכי גברים מעוניינים להיות חלק מרכזי בחיי הילדים, ברירת המחדל היא בניגוד לחזקת הגיל הרך כך ששני ההורים שווי זכויות וחובות וזמני השהות בהתאם.

    נקודות נוספות

    • רישום מגורי הילוד – לאור העובדה שלא ניתן לרשום אדם אחד תחת שתי כתובות מגורים בתעודת הזהות, יש לבחור את מעונו של הילד שירשם במרשם האוכלוסין.
    • חלוקת הזמנים – חשוב לציין כי זמני שהות שווים יכולים להיות גם פעמיים בשבוע לצד אחד ולצד השני 3 פעמים בשבוע. אפשרות נוספת לקבוע כי יהיה יום נוסף מתחלף שבו בשבוע אחד הילדים ישהו אצל צד אחד ובשבוע שלאחר מכן ההיפך. זו חלוקה שווה ומדויקת. אך אין הכרח בכך.
    • קצבאות ילדים – קצבאות אלו לא יוענקו לשני ההורים, ובמרבית המקרים, יוענקו לאם. כך הדבר גם לעניין הנחות שכ"ד, תשלומי ארנונה וכו'.

    משמורת משותפת – פנו אלינו

    לאחר שסקרנו בקצרה את יסודות המשמורת המשותפת, אנו מגלים כי יש נתונים רבים עליהם יש לתת את הדעת. הילה וינטרוב עורכת דין ומגשרת בעלת ניסיון וותק רב בתחום, תוכל לדאוג לחלוקת זמני שהות האופטימליים עבור שני ההורים, וכאלו שייטיבו עבור הילד בהתאם למקרה הספציפי.

    *המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

    form-image

    לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית

      דילוג לתוכן