close
search
צור קשר
close

השאירו פרטים בטופס ואחזור אליכם בהקדם :

    רוצה לקבוע פגישה? אבל בזמן שנוח לך? בחר ביומן תאריך ושעה שנוחה לכך ופנויה ביומן שלי

    לתיאום פגישה ביומן

    "Pretty Woman" – על גירושין ואלימות כלכלית

    "כשהברזים נסגרים" – מהי אלימות כלכלית?

    החיים של אנה היו מושלמים במלוא מובן המילה או יותר נכון נראו מושלמים מהצד, ממש כמו בסרטים: בעל חתיך, עבודה טובה שהכניסה לא מעט כספים לחשבון הבנק המשותף שלהם, בית פרטי גדול ומפואר, שני ילדים מקסימים, נני צמודה שעזרה בטיפול הילדים, והיא עצמה, על אף גילה, נראתה כמו דוגמנית בת 30, היא היתה אישה יפה, גבוהה, חטובה, תמיד מתוקתקת, לובשת בגדי מעצבים, נוסעת בג'יפ שחור ומרשים.

    בכל פעם שקרן, חברתה הגיעה אליה, היא קינאה בה והיה על מה. הן היו חברות שנים, אבל אנה תמיד היתה ה"מוצלחת" מביניהן. זו שתמיד קיבלה ציונים גבוהים בלימודים וזכתה לשבחים, הילדה הכי יפה בשכבה, הכי מחוזרת. אחת כזו ש"הכל הולך לה" בקלות.

    לאחרונה קרן חשבה על המשקל הנוכחי שלה ועל כמות הקילוגרמים שעלתה לאחר הלידות. היא לא היתה שמנה, אבל עדיין, היה לה משקל עודף. שלא כמו אנה, שנותרה כשהיתה בתקופת התיכון.

    לאחרונה, קרן הרגישה שנמאס לה. נמאס מהעבודה, נמאס לה מהשגרה. היא נתקלה במודעה על שיט לקאריביים, ובראשה כבר תכננה את הנסיעה. כשהגיעה הביתה, סיפרה זאת לבעלה, כשזה נישק אותה וצחק. יש להם 3 ילדים קטנים, חשבונות לשלם, עבודה לתחזק. מאיפה נביא כסף לממן טיול כזה? הוא שאל. ליבה של קרן נחמץ, במיוחד לאור העובדה שרק לאחרונה אנה סיפרה שהיא ומשפחתה הזמינו את השייט.

    באותו היום בו אנה טלפנה אליה וביקשה ממנה לבוא אליה בהקדם, קרן לא חשדה בכלום. היא בטח שוב תתרברב בציונים של הילדים שלה, ותראה את השמלה החדשה שקנתה – זה כל מה שעלה בדעתה של קרן.

    אך כשקרן הגיעה לביתה של אנה, היא ראתה את פניה הנפולות ועיניה העצובות… אנה בכתה. "הוא מתגרש ממני", היא הצליחה לומר בין הדמעות… קולה רעד.

    "הוא מתגרש ממני, ולא משאיר לי כלום". הכל נגמר!

    ואז אנה סיפרה על כל אותן שנים בהן חויבה לדווח לבעלה על כל דבר שרכשה מכספם המשותף (ונוכח העובדה, כי לא עבדה כמעט כל הכספים הגיעו מהכנסתו של הבעל). בכל עת שלא דיווחה הבעל נהג לחסום לה את כרטיס האשראי. היא נאלצה להתחנן, במשך שבועות, עד שהיה מסכים "לשחרר" לה כספים. על כל אותם פעמים בה רבו, והוא מנע ממנה להשתמש בתקציב. בין אם זה היה לסופר, לרכישת אוכל לילדים, למנקה, לרופא שיניים או לבילוי, הכל נבצר ממנה. עד שהוא היה נרגע… כך חיה אנה בפחד תמידי תוך שידעה כי אם היא תריב עם בעלה, יש לכך השלכות כלכליות, וכשהוא נהג לריב עימה, נאלצה לפייסו בחזרה. רק שלעיתים היתה זו משימה לא פשוטה שכן הבעל נהג "להעניש" אותה עונשים כלכליים למשך מספר שבועות.

    "ועכשיו, הוא משאיר אותי בלי כלום. בלעדיו, ובלי יכולת כלכלית לשרוד. אני לא עובדת. מה אני אעשה קרן? מה אני אעשה?" אנה מיררה בבכי כבד.

    אנה חשבה שאלו חיים הגיוניים, סבירים ושהיא צריכה להיות מאושרת כי לכאורה יש לה הכל. אבל רק לכאורה.

    "אלימות כלכלית"

    אנה, כמו נשים רבות חיה במשך שנים ב"אלימות כלכלית" או "טרור כלכלי". באלימות מסוג זה, אחד מבני הזוג, בדרך כלל הגבר, שולט בנכסים ובכספים המשותפים, כשבן הזוג האחר, לרוב האישה, תלוי בו כלכלית. מדובר בתופעה של דיכוי נשי ע"י שליטה והצבת גבולות בעצמאות האישה.

    אנשים רבים לא ששים לדבר על התופעה, אך במקרים רבים קורבנות של אלימות כלכלית ניזוקות עוד יותר מאלו שחוות אלימות מילולית/פיזית.

    כך יוצא שהבעל מונע מהאישה שימוש בכספים, בין אם מדובר במצרכים לבית, מזון, בגדים עבור הילדים ובין אם מדובר באיכות חיים ובילויים. כמו כן, במצב כזה, אוסר הגבר על האישה לעבוד, לפתוח חשבון בנק על שמה, להיפגש עם אחרים, מקציב לה תקציבים זעומים ומטיל עליה סנקציות אלימות נוספות. אותם נשים ששרויות באלימות כלכלית, חוששות ממצבן וגם כשלא טוב להן והן מעוניינות בסיום הקשר, הן לא עושות את הצעד, רק נוכח הפחד מהיום שאחרי.

    מאפיין נוסף של אלימות כלכלית" הוא מצב בו בעל הממון (לרוב הגבר) מסתיר כספים ומעביר/מבריח רכוש/נכסים לחשבונות בנק אחרים, ליעדים אחרים בעולם. לרוב, נשים השרויות במצב של אלימות כלכלית הן אותם נשים שאין להם מידע ו/או גישה לחשבונות הבנק של הבעל או להשקעותיו/נכסיו.

    לכן, אני תמיד ממליצה לכולם להיות "עם היד על הדופק". חשוב לדעת מה קורה. גם כשהכל טוב.

    נורות אזהרה ל"אלימות כלכלית"

    איך להתמודד עם אלימות כלכלית?

    חשוב להבין: בניגוד לאלימות פיזית, אלימות כלכלית אינה נחשבת כפלילית והיא יותר קשה להוכחה. גברים רבים המשתמשים באלימות כלכלית במקרים רבים כלל לא מודעים לכך, אך מדובר באלימות לכל דבר.

    במסגרת הליך גירושין, הצד שהינו בעל הממון מנסה להפעיל מניפולציות לרוב והפחדה כלכלית והכל במטרה להשיג יתרונות טקטיים בחלק מאסטרטגיית הגירושין ובמטרה לגרום לצד האחר (לרוב לאישה) לחשוש.

    בשלב הראשון, יש לזהות את המצוקה ולהודות בבעיה. אם מדובר במקרה של אלימות כלכלית, בסופו של יום, הצד שיציג את הדברים בצורה הטובה ביותר בבית המשפט ויביא הוכחות, יצליח לקבל יותר: מצב של אלימות כלכלית הוא לא מצב חד משמעי, ותלוי הרבה בעורך הדין שנלחם עבור הלקוח. ככל שעורך הדין שלך מבין טוב יותר את אסטרטגיית הגירושין ויודע לתכנן אותה בצורה הטובה ביותר, כך הסיכוי להצליח בהליך הגירושין ולהביא להישגים כלכליים עבור הלקוח גבוהים יותר.

    לאחרונה נתקלתי בנשים רבות שחיו באלימות כלכלית וחששו מפתיחת הליך משפטי נגד הבעל, שהינו בעל הממון באותם מקרים. או לחלופין נשים שציינו "בעלי הוא חסכן". כאן אני מזהה תמרור אזהרה רציני. לא שאני אומרת ש"חסכן" זה דבר רע, אבל נשמע שנשים רבות מתרצות את ה"טרור הכלכלי" שהן חיות בו. אני כאן, כדי לעזור לכן אותם נשים שחוששות, להתגבר על הפחדים, לאזור אומץ ולהבטיח את זכויותיכן.

    נמצאת במצב של אלימות כלכלית? אין סיבה שתמשיכי לסבול! חשוב להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום הגירושין על מנת לבדוק את הדברים שאת יכולה לעשות כבר עכשיו, בכדי לא להגיע לנקודת אל חזור ולמצוא את עצמך ללא כלום.

    למידע נוסף ולייעוץ דיסקרטי ללא עלות, השאירי פרטים ונחזור אליך.

    לחצו והשאירו פרטים בטופס לתיאום פגישה עם עו"ד הילה וינטרוב

    *המידע המופיע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא וכל שימוש במידע הינו באחריות הקורא בלבד.

    form-image

    לתיאום שיחת ייעוץ ראשונית

      דילוג לתוכן